Giro Gelderland 

De Giro d’Italia is één van de drie grote wielerrondes ter wereld. In 2016 vond op 5 mei de Big Start van de 99ste editie in Apeldoorn plaats om vervolgens via Nijmegen (7 mei) en Arnhem (8 mei) weer af te reizen naar Italië. Drie dagen waren we in de ban het roze wielercircus. Om u even te helpen, Dumoulin won de proloog in Apeldoorn, Tjallingii de bergtrui op de Posbank en Nibali de einduitslag.

Samen met het projectbureau werkten een merkenarchitectuur uit, lazen de do’s en don’ts van RCS sports (organisator Giro) en begonnen met de ontwikkeling van het logo en de identiteit voor Giro Gelderland en zijn side-events. Hierna volgden de uitwerking van de merkenidentiteit, billboards, abri’s, beursstand, brochures, signing langs parcours, brand identity toolkit en vele andere communicatiemiddelen.

Giro Gelderland genereerde in Nederland ruim 1.000 berichten in print, 17.500 online, 37.000 op social media en 10,5 miljoen cumulatieve kijkers.

  • 482.500 bezoekers in 4 dagen
  • 3 startsteden
  • 270.000 views op Facebook
  • 8,1 waardering event

In het logo herken je de initialen van het evenement maar misschien nog meer racefiets wielen in volle vaart. De opwaartse lijn geeft nog meer snelheid. Deze opwaartse kracht is verder uitgewerkt in een vormentaal voor de totale branding. De typografie is de sportieve DIN, roze is na 98 jaar nog steeds actueel en de toevoeging van Gelderland-blauw maakt het compleet.

Het resultaat was een fantastisch sportevenement dat aan alle kanten, in de gehele regio en op televisie in de Giro Gelderland branding te zien was. Mede door het succes van de brand identity toolkit konden alle betrokken gemeenten en organisaties hun eigen middelen maken.