Diep Digital Design

Diep Digital Design

Bas Postma

Onze manier van ontwerpen is zich steeds meer aan het veranderen. Creative coding en motion design zijn niet meer weg te denken bij het huidige ontwerpproces. Om hier in mee te kunnen moet je jezelf blijven ontwikkelen en vernieuwen. Ook bij Diep Arnhem zijn we daar constant mee bezig.

Data driven design

Steeds vaker proberen wij code de basis te laten zijn van ons werkproces. Het kan in het ontwerpproces niet alleen een heleboel tijd besparen, het komt vaak ook tot nieuwe en verassende uitkomsten. Deze manier van ontwerpen laat zien dat er nog een wereld aan nieuwe mogelijkheden en toepassingen zijn om te ontdekken. Wat is er nou interessanter dan een data gedreven identiteit die constant kan blijven veranderen en zich aanpast naar alle verschillende dragers waar die mee in aanraking komt. 

Om een simpel voorbeeld te geven; je kunt een logo opmaken is 100 verschillende kleuren, maar je kan ook je script 100 verschillende versies voor je uit laten rekenen. Dit bespaart niet alleen een hoop tijd, maar levert vaak ook hele verassende kleuren en kleurencombinaties op. 

Voor een visuele identiteit geldt hetzelfde. Je kunt een aantal patronen ontwerpen die als verschillende achtergronden gebruikt kunnen worden, maar je kunt ook een vormtaal ontwerpen waarin code ervoor zorgt dat die er random 100 voor je genereert. Die zowel statisch als bewegend ingezet kunnen worden. Dit geeft niet alleen eigenheid en herkenbaar aan je vormgeving maar biedt ook ruimte om daar binnen een heleboel verschillende ontwerpen te maken die aansluiten bij de visuele identiteit. Die je op elke drager weer anders kunt gebruiken.

Diversiteit 

Omdat we dagelijks met zoveel verschillende devices in aanraking komen, moet je ervoor zorgen dat je huisstijl niet saai en statisch gaat worden na een tijd. Je wilt binnen je eigen gestelde kaders de ruimte hebben voor vernieuwing en verandering. Zo kun je op alle verschillende dragers, online en offline, telkens nieuwe ontwerpen maken en tonen. Waardoor je offline de tofste posters en affiches kunt ontwerpen en social campagnes telkens van nieuwe animaties en vormgeving kunt voorzien.

Motion design

Onze omgeving vult zich langzaam met meer schermen en digitale devices. Door deze verandering gaan wij ook anders ontwerpen. Beweging (motion) wordt steeds vaker de basis om daar vervolgens statische uitingen bij te maken. Daarnaast veranderd de vraag van de opdrachtgever ook steeds vaker. Steeds meer krijgen wij de vraag om bewegend beeld te ontwerpen. Van een statische social naar bewegende social campagne, van een infographic naar een animatie en van een publicatie naar een video.